Thajsko 2 – Koh Lanta, zpět v Ao Nang

Koh Lanta – dva ostrovy blízko thajského pobřeží, kam se dá dojet minivanem na trajektu – sliboval podle informací spíše klidnější prostředí než party centrum Ko Phi Phi. A taky tam byl klid. Až takový, že jsme za ty tři dny neudělali vlastně vůbec nic. Tedy když nepočítáme několik procházek po plážích a testování místních restaurací a barů.

Celkem nás překvapilo, jak ohromný rozdíl byl při přílivu a odlivu, možná až metr výšky hladiny. A taky síla, s jakou nás při přílivu vlny chvíly házely na břeh a chvíli tahaly zpátky do moře. Při odlivu jsme si naopak mohli nohy polámat, jak byly všude kamenité útesy. Tak jsme každé odpoledne trávili ne v moři, ale ve “swimming pool office” a vyřizovali nutné věci do Česka z lehátka u bazénku.

Původní záměr vydat se po jednotlivých ostrovech až zpět do Malajsie vzal za své z finančních důvodů. Ostrovy jsou od sebe dost daleko a přesuny lodí jednak trvají relativně dlouho (Koh Lanta – Koh Lipe – Langkawi snad 8 hodin) a jednak stojí několikanásobek cesty po souši (uvedená trasa byla za 1300 Kč a pořád je to ještě pár hodin do Kuala Lumpur).

I díky nově získaným informacím o cenách transportu jsme se nakonec vrátili do Ao Nangu, naposled v Thajsku se vykoupali v moři a koupili si lístek na autobus až do Malajsie, včetně cesty pohodlným busem přes noc. Za 500 Kč na osobu. Special price od babochlapa. Doteď nevím, jestli chtěl/a něco na oplátku 🙂

V pondělí devátého jsme se nechali naložit do minivanu a vyrazili zpět směr Kuala Lumpur…

Thajsko 1 – Ao Nang, Ko Phi Phi

Z Penangu jsme vyrazili minivanem na cestu na sever, do Thajska. Cílovou destinací byl Ao Nang, turistické město v oblasti zvané Krabi a zejména výhodný bod pro výlety na okolní pláže a ostrůvky. Odhadovaný čas cesty: 4 hodiny do Hat Yai minivanem a 4 hodiny do Ao Nangu autobusem.

Že nám bude cesta trvat trochu déle, to jsme začali tušit ještě na Penangu, kde se v sobotu v poledne tvořily dopravní zácpy a mezi křižovatkami jsme ani nejeli, spíš poskakovali. Dodávka s více než půl milionem najetých kilometrů sice neslibovala žádný komfort, ale aspoň nám k tomu řidič pustil malajský rock. Nebo co to bylo. Na hranicích nás trochu vystrašily vojenské hlídky a pasovák nám oznámil, že v Hat Yai (kde jsme měli přestupovat) asi před 2 hodinami vybuchla bomba. V pohodě, jenom přestupujem..

Na autobusáku jsme zvládli v rekordním čase 10 minut najít správnou pokladnu, odmítnout asi 15 nabídek odvozu taxíkem, nechat se obrat milou paní pokladní na kurzových rozdílech (ta by měla dělat Forex nebo aspoň směnárnu a ne prodávat lístky), najít správné nástupiště, odmítnout další taxikáře u autobusu (napřijeli jsme s ním, nastupujem do něj!) a odjet směr Ao Nang.

Nojo, jenže ten bus jen projíždí okolo. A to tak, že zastavuje v Krabi Town, na rozcestí směr kdovíkam. Takže po 5 hodinách cesty s doprovodem thajského popíku 3 spoře oděných slečen a jejích duchaplných videoklipů (Terezka Kerndlová hadra) nové kolečko vyjednávání s taxikáři na mopedech. Odmítli jsme jejich cenu, nasadili svoji (neúspěšně) a vyrazili pěšky dál do centra Krabi hledat bus na správné místo. Borec se ale nenechal odradit a vytasil se s tříkolkou – tuk-tukem – že nás tam doveze za naši cenu. Berem. Za těch 30 minut nočními cestami v rozhrkaném kostitřasu to stojí 🙂

V samotném Ao Nangu už to takové dobrodružství nebylo, klasická koupačka na místní pláži a na Railey Beach (o dost hezčí). Teda snad až na hru “poznej chlapa”, kterou jsme hráli dvě noci po sobě v ulici nočních klubů s růžovými neonovými nápisy, kde se kolem nás potloukalo množství také velmi spoře oděných dívek. Teda většina byly dívky, rozhodně ne všechny. Poznávací znaky: vysoký, široká ramena, ohryzek a boule v kalhotkách 🙂

Jeden ze dnů strávených u Andamanského moře jsme si koupili výlet lodí k ostrovům Ko Phi Phi, šnorchlovali s rybičkami, procházeli se na pláži v Maya Bay (tam se točil film Pláž), dostali výborný oběd na Bamboo Island a tak vůbec bylo fajně. Taky jsme se potkali s dalšími českými kamarády, kteří se shodou okolností rozhodli udělat si dovolenku v Thajsku, jenom ne na tak dlouho.

Tak jsme si řekli, že vyrazíme na další ostrov v okolí, Koh Lanta..

První fotky z výletu: Cesta; Kuala Lumpur a Penang

Tak jsme se k tomu konečně dokopali a nahráli první fotky z výletu, najdete je v mých albech na Picasawebu:

Kuala Lumpur, Penang

Hned první den jsme se potkali s naším českým kamarádem Adamem, který cestuje po světě, pomáhá v neziskovkách a sbírá neuvěřitelné zážitky (mrkněte třeba na http://www.route2011.com nebo úžasné fotky na http://www.worldphotos4sale.com).Momentálně je už nějakou chvíli v Malajsii, tak jsme mu přijeli udělat radost Grankem, tvarůžkama a Tatrankama 🙂

Ubytování na první dny jsme měli domluvené u kamarádky z práce, a tak jsme měli víc času se jednak dospat a jednak projít si noční trh, plný ovoce, zeleniny, sladkostí, smaženého jídla a úžasných vůní koření. Perfektní příprava nosu a žaludku na asijské dobrodružství. Nudle, rýže, nudle, rýže, spousta kuřecího a jiných druhů masa, mořská havěť, kari, pepř a chili, uf.

Samozřejmě jsme se prošli i po městě samotném, udělali ty nejprofláklejší fotky u Petronas Towers a KL Tower, prošli se kolem botanické zahrady, Bird Parku, podívali se do Národní mešity i do Národního muzea.

Zajímavosti a tipy: 1) Na můstek spojující obě věže Petronas Towers se čeká mnohahodinová fronta. Přišlo nám, že lepší výhled bude z KL Tower (je vyšší a na kopečku) a vydali jsme se na ni. Kromě 360° rozhledu jsou z ní hlavně vidět i ty samotné Petronas Towers 🙂 2) Pro pohyb v Kuala Lumpur slouží velmi jednoduchý systém vlaků (KTM Komuter, super levné, ale taky super přecpané), lehké železnice (LRT) a monorailu, na který navazuje značně nepřehledný systém busů. Ty jsme vůbec nepoužili. Linky LRT a Monorail jsou integrované do jedné čipové karty, u vstupů jsou turnikety.

V pátek jsme se potkali i s další kamarádkou Zuzkou, která nás vzala na slovenskou party. Moc si z toho večera nepamatuju (kombinace únavy, horka a slovenské domácí pálenky dělá svoje), ale výhled z toho bytu přímo na osvětlené Petronas Towers byl super 🙂 Na balkóně jsme ještě poslouchali koncert, který místní ropná společnost Petronas organizovala u příležitosti konání místní Velké ceny Formule 1.

A na ty formule jsem se obzvláště těšil 🙂 V sobotu jsme si zajeli na okruh v Sepangu podívat se na přidružené závody cestovních aut a kvalifikaci, v neděli pak na závod GP2 a samotné F1. Josef Král mi v GP2 udělal radost svým postupem z 15. místa na deváté (snad jediný, kterého jsem vůbec viděl předjíždět), ale obávám se, že moje česká vlajka nikde v přenosu vidět nebyla.. Samotný závod F1 už nebyl tak zajímavý, hned na startu začlo pršet, pak závod za skoro hodinu zastavili a nakonec jsem se přepočítal v počtu kol, takže jsem konec závodu zjistil tak, že najednou jeli všichni nějak moc pomalu 🙂 Zážitek skvělý, zvládl jsem sledovat pořadí i bez obrazovky a timingu, ale bez špuntů v uších jsem to vydržel asi jenom třetinu závodu (cca 20 kol)..

Pak jsme si v KL ještě vyzkoušeli spaní v Chinatownu (v noci to tam vypadalo úplně stejně jako na night marketu), návštěvu doktorů (dostal jsem antibiotika kvůli infekci a oteklému kotníku), navštívili jsme buddhistické poutní místo Batu Caves a vyrazili na sever na ostrov Penang. Ten je známý jako první osídlené místo kolonisty již v 16. století a poté sloužící jako administrativní centrum severu Malajsie (od cca konce 18. stol.). My jsme se spíše než o historii (pevnost Cornwallis a okolní čtvrť jsou zapsány v UNESCO) zajímali o pláže a těch je na severu ostrova nepočítaně (např. nejznámější oblast Batu Ferringhi).

Po necelých třech dnech na Penangu jsme pak vyrazili dále na sever, do Thajska..

Z Těšína do Kuala Lumpur

Na cestu jsme se vydali v pondělí 19. března, vlakem do Brna. Po poslední noci v Česku jsme se pak busem Student Agency nechali dovézt až na vídeňské letiště Schwechat. Nedočkavě jsme prošli odbavením zavazadla a security checkem a vyhlíželi Airbus od Qatar Airways.

Letecký tripreport, část 1 – QR 96; VIE 1455 – DOH 2210; A320-100; trvání letu 5:15

Naprostý luxus. Velmi milá cabin crew, letušek bylo možná až příliš (hlavně ve srovnání s lowcostama), každou půlhodinku donesly něco k pití (víno, džusy, voda), jakékoliv požadavky nebyly problémem. Jídlo taky velmi dobré – viz fotky. IFE: dotyková obrazovka, desítky filmů, hudebních CD, TV stanic. Až mi přišlo divné, že na palubě neprodávají žádné stírací losy, drahé parfémy nebo speciální telefonní karty – to je tak, když mám průměrně každý druhý let s Ryanair 🙂 Hodnocení: 100%.

V Dauhá jsme měli na přestup necelé tři hodiny, což je přesně špatný čas, protože se člověk ani nevyspí, ani není hned v dalším letadle. My jsme ten čas strávili na sedačkách u gate, nepříliš pohodlných, ale aspoň jsem si natáhl nohy a pozoroval dění na letišti. Na to, že byla skoro půlnoc, každých pět minut startovalo nebo přistávalo nějaké letadlo. Škoda, že výhled nebyl přímo na ranveje..

Zajímavosti a tipy: 1) V Dauhá na letišti asi neznají “prsty” pro přímý nástup lidí do letadla nebo k nim asi nedošel koncept příjezdu stroje až k terminálu. Pro přesun pasažérů z letadla nebo do letadla používají busy (to ještě není tak neobvyklé), které ovšem mají jízdní dobu cca 20 minut a objíždějí letiště po obvodu. 2) Vzhledem k provozu i přes noc se letiště nezavírá – tzn. nevadí dlouhé časy na přestup a dá se i relativně dobře vyspat (např. v “silence room”). Případně lze za 40 dolarů koupit vstup do Oryx lounge (jídlo, pití, sprcha).

Tripreport, část 2 – QR 624; DOH 0105 – KUL 1350; A330-300; trvání letu 7:45

Tak jestli nás první část letu nalákala na perfektní servis, tak ta druhá byla hodně odlišná. První 2 hodiny k nám žádná letuška ani nepřišla, a když jsem si požádal aspoň o sendvič (co dostalo několik lidí okolo), tak jsem dostal odpověď “you were probably sleeping.” Ne, nespal jsem, protože jsem měl hlad! 🙂 Hlavně, že nám pár minut předtím rozdali samolepky na přilepení na sedadlo, jestli se na jídlo a na prodej bezcelního zboží chceme nechat vzbudit. Druhé jídlo už bylo v pořádku, první z našich asijských nudlí 🙂 Nabídka zábavy totožná, jenom obrazovky nebyly dotykové, ale s ovládáním tlačítky v opěrce. První let s widebody letadlem tak zanechal takový nějaký neurčitý pocit, třeba to nazpátek bude vypadat jinak. Hodnocení 3 z 5.

V Kuala Lumpur nás nejdřív překvapila zima, protože klimatizace ve všech veřejných prostorách je nastavená snad na 15 stupňů, až pak horko (to když jsme vyšli ven na autobus). A taky fakt, že se tady jezdí vlevo, na ulicích je věčně přecpáno, odevšad se na vás valí malé motorky a skútry a pokud se chcete dostat na druhou stranu, tak musíte sebrat i trochu odvahy 🙂 Ale věřím, že proti třeba Indii je tohle ještě velmi civilizovaná a uspořádaná doprava..

Zajímavosti a tipy: 1) Z letiště jezdí přímá linka autobusu i vlaku do centra (stanice KL Sentral), ale bus stojí asi čtvrtinu a jede jen o něco pomaleji (tuším rozdíl 60 vs. 90 minut). 2) Vyměňte si větší peníze až ve městě, na letišti je klasicky horší kurz (i když se neplatí poplatky za transakci). Bus stojí 10 ringgitů (MYR, cca 60 Kč) na osobu, takže stačí vyměnit jen pár dolarů.

Obsah našich zavazadel

 

Zde můžete najít seznam věcí, s kterými odjíždíme z ČR:

Velký batoh (obsah 65+ 10)

  • 2x sandále (Přemek – P, Markét – M)
  • plátěné kalhoty M
  • 3 trička
  • kraťasy P
  • 4x tričko s krátkým rukávem P
  • spodní prádlo, plavky ponožky P
  • mikina P
  • české jídlo kamarádkům 🙂
  • dezinfekce (čti meruňkovice a jabkovice)
  • 3 x opalovací krém (faktor 30, 20, 15)
  • 2x repelent
  • moskytiéra
  • savá rychleschnoucí osuška (150 x 75 cm)
  • obyčejný zavírací nůž a víceúčelový zavírací nůž
  • elektronika (nabíječky k mobilu, foťáku, USB hub s adaptérem, fén, svítilna)
  • lékarnička (obyče. obvazy, stahovací obvaz, náplasti, septonex, panadol, fenistil gel, framykoin, léky na průjem, panthenol sprej, gumové rukavice, roušky, antibiotika, dezinfekce vody, dezinfekční gel na ruce, špunty do uší, oftalmoseptonex, kontaktní čočky, dámské potřeby)

Příruční zavazadlo – Markét (batoh objem 40l)

  • 3x tričko M
  • lehký svetřík M
  • spodní prádlo, plavky, ponožky M
  • extra brýle M
  • příruční lékarnička (menší verze z velkého batohu)
  • savý rychleschnoucí ručník (100 x 50 cm)
  • elektronika (netbook, kindle, nabíječky, foťák kompakt)
  • zámek na notebook
  • hrací karty
  • prostěradlo na pláž
  • krteček
  • příruční kosmetickou tašku (vše do 100 ml – šampon, kondicionér, sprchový gel, pasta, dezinfekční gel na ruce)
  • větrovka M
  • mikina M
  • doklady
  • kapsička na tělo
  • sluchátka
  • malý blok

Příruční zavazadlo – Přemek (objem 20l)

  • malý a velký blok
  • foťák zrcadlovka + 2 extra objektivy
  • 2x plastový kelímek
  • 2x tričko P
  • 2x funkční tričko P, M
  • 2x harddisk
  • maskot (plyšová myš)
  • léky na bolest zubů
  • baterka
  • doklady
  • později přidány 2 sady plastových příboru o Qatar Airways
  • kosmetika (deodorant, kartáček, pasta)
  • větrovka
  • kapsička na tělo
  • MP3 přehrávač a sluchátka

 

Nutná očkování

Nutná očkování:

  • Žloutenka typu A a B: nejčastěji se očkuje vakcínou Twinrix, kde jsou celkem tři dávky v obdobích den 0 – den21 – den21+5 měsíců. Po třetí dávce je imunita na typ A na cca 10-15 let, na typ B 15 let až nekonečno 🙂
    Ceny dávek jsou okolo 1500 Kč za jedno očkování, my jsme chodit nemuseli (už jsme měli očkování z dřívějška).
  • Břišní tyfus: jedna dávka, vydrží 3 roky, chodí se opakovaně. Stojí 660 Kč.

Doporučená očkování:

  • Vzteklina: základní očkování jsou 3 dávky, chodí se v obdobích den 0-den 7-den 21, po roce se dává čtvrtá dávka. Na přeočkování po čtvrté dávce se chodí co pět let. Každá vakcína stojí cca 500-600 Kč.
  • Meningitida: očkování se provádí jednou vakcínou na 4 nejvíce rozšířené druhy, stojí 1400 Kč a je doživotní.

Další nemoci:

  • Malárie: na ni očkování neplatí, jen tablety jako prevence. Jejich (ne)užívání je velmi častým a kontroverzním tématem na cestovatelských fórech.
  • Tetanus: patřil mezi povinná očkování pro mládež, provádí se jednou za cca 10-15 let (a tedy mi právě tak nějak vypršelo 🙂 Stojí 350 Kč.