První týden školy

A je to tady, i já jsem opět usedla do školní lavice. Naštěstí ten rozjezd byl velmi pozvolný 🙂

Pondělí – jedinou aktivitou tohoto dne bylo večerní recepce pro mezinárodní studenty, v hlavním kampusu v Odense.  Čekal nás proslov rektora, kulturní vystoupení jedné z profesorek, proslov zahraničního studenta, který už na SDU studuje a nakonec raut. Během proslovu rektora jsme zjistili, že celkem letos přijala škola 1400 studentů (v Koldingu je z toho jen 25), že se zvýšil počet lidí, kteří přišli z jižní Evropy (prý z důvodu krize), a zvýšil se počet lidí z Afganistánu a Sýrie (nepokoje), celkem 77 různých národností.

Po všech proslovech a vystoupeních jsme se dostali k rautu 🙂 kde se mi povedlo mezi všemi těmi studenty najít i dvě studenty z Česka, s kterými jsem se ještě před odjezdem potkala doma. Daly jsme si místní pivko, vyměnili si první dojmy a bohužel se musely rozloučit (raut trval hodinu).

Úterý – na programu dne byl první (ze čtyř) předmět, který trval 3 vyučovací hodiny. Představil se nám takový třicátník-čtyřicátník, v riflích a teniskách (nic neobvyklého v Dánsku). Z vykládání je mi jasné, že předmět bude náročný (přece jenom 10 kreditů se nedává zadarmo), ale hodně mi to připomínalo AIESECárkou session (pro ty nezasvědcené – hodně pozitivní přístup, myšlení ve velkém, chci slyšet váš názor, debatujte se mnou atd.).

Středa – ráno (7:30) jsme se šli seznámit s cizineckou policií a zažádat si povolení k pobytu (nebo něco na ten způsob. Pak nás čekal Introdaction Day (Úvodní den). Seznámili jsme se s garantem programu a dalšími vyučujícími. Měli jsme speed dating (rychlé rande), abychom se poznali navzájem (celkem nás je 25 –  4 Dánové, 4 Rumuni, 3 Maďaři a zbytek; z toho půlka lidí studovala bakaláře v Dánsku, takže ví jaký systém studia  je čeká). Na závěr dne jsme byli rozděleni do skupin a dostali jsme 2 vajíčka, spoustu novin, balonků, lepicí pásky a slámek a úkol, že za použití všech přidělených rekvizit musí vajíčko přežít pád z 3 patra 🙂 Vítězný tým obdržel od školy 1GB flash disk – mimochodem jsem bohatší o flash disk 🙂

Čtvrtek – ráno jsme měli druhý (ze čtyř) předmět, který bude půlku semestru učit jeden člověk a druhou půlku jiný (nic neobvyklého v Dánsku). Na tento předmět je potřeba se připravovat , takže jsem středu večer strávila čtením knihy (něco nezvyklého pro mě). Hodina docela v pohodě, akorát ke konci už jsem začala ztrácet nit.

Pátek – pokračování Introduction Days. Po 2 týdnech v Koldingu, během kterých jsem si musela zjisti sama, jak funguje ve škole tisk, interní systém, na kterém jsou materiály k předmětům, jak funguje knihovna, vyhledávání článku, kopírování apod. nám to vše bylo představeno 🙂

V pátek večer jsme se ještě rozhodli zjisti, jak funguje studentský bar (v suterénu školy), bohužel byl tento pátek zavřený, takže jsem se přesunuli do města. Pátek večer (a možná ještě sobota) jsou asi jediné dny, kdy můžete vidět lidi v ulicích Koldingu, jinak jsou prázdné (zajímalo by mě, kde ti lidi jsou).

V sobotu jsem si zašla do anglické hospody na fotbalový zápas Dánsko : Česko. A bylo mi hrozně lito, že naši (Češi) neskórovali, chtěla jsem si v hospodě plné Dánů zakřičet „Góól“ 😀

I když už je ten článek tak dost dlouhý ještě první postřehy:

Všichni mluví anglicky (učitelé, sekretářky, pošťačka, prodavačka – všichni).

Všichni se ve škole oslovují jménem (učitelé a žáci navzájem). Vychází to i z toho, že mnohdy žáci jsou stejné věkové kategorie jako učitelé.

Věděla jsem, že studium tady bude jiné o proti domovu, proto jsem si to vybrala, ale že se navazující studium bere opravdu jako vědecky orientované, to jsem úplně netušila. Základními studijními materiály jsou odborné vědecké články, čeká se od vás soustavná příprava na hodiny, odborné práce v průběhu roku, které vám umožní přístup ke zkoušce. Diskuse v hodině, vlastní názor apod. Jedním z úkolů, který nás čeká je aktivní účast a příprava „Kreativního kempu“ pro studenty bakalářského program (v roli facilitátorů).

Mé bakalářské studia mě vůbec nepřipravily na navazující studium, nikdy jsem nemusela řešit výzkum, jak se dělá, jak se správně pokládají vědecké otázky, jak se čte v odborné literatuře apod. a teď to budu muset dohnat samostudiem (a doufám, že se mi to aspoň trochu povede).

Tak snad ze mě na konci tohoto procesu bude odborník a vědec, který vše bude umět použít i v praxi 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *